کد خبر : 76449
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
-

دانشگاه علوم پزشکی ، رسانه می خواهد!

دانشگاه علوم پزشکی ، رسانه می خواهد!

گیلان تایمز، یکی از پر مخاطب ترین رسانه های خبری استان تیتر زده است :” شنیده ها از دانشگاه علوم پزشکی گیلان حکایت از قطعی شدن تغییرات در راس این سازمان عریض و طویل دارد. گفته می شود یوسف زاده به زودی جای خود را به دکتر علی محمدزاده خواهد داد. این در حالی است

گیلان تایمز، یکی از پر مخاطب ترین رسانه های خبری استان تیتر زده است :” شنیده ها از دانشگاه علوم پزشکی گیلان حکایت از قطعی شدن تغییرات در راس این سازمان عریض و طویل دارد. گفته می شود یوسف زاده به زودی جای خود را به دکتر علی محمدزاده خواهد داد. این در حالی است که شنیده ها حکایت از مخالفت حسنی، نماینده رشت با این جابه جایی دارد.” خب ! منبع این شایعات کجاست ؟ خبر را که خوب بخوانید متوجه می شوید. معمولا وقتی اینطور خبرها زمانی منتشر می شوند که باندهای مافیایی می خواهند کاندیدای مورد اعتماد و علاقه خود را وارد چرخه مدیران استانی ( در مثال فوق دانشگاه علوم پزشکی گیلان بکنند ) پس مدیر و یا مسئول فعلی را کوبیده و یا شایعاتی دال بر رفتنش راه می اندازند.رسانه مورد نظر هم که اصلاح طلب بوده و آن‌نماینده هم که نام برده در فراکسیون اصلاح طلبی جا دارد ، از اینجا معلوم می شود که دعواهای سیاسی پشت پرده خیلی داغ در جریان است و نمایندگان مشغول لابی برای این تغییرات هستند و حالا زور هیچ کدام به دیگری نچربیده خبر را رسانه ای کرده اند.نتیجه آنکه دکتر یوسف زاده فعلا باقی می ماند و اینگونه اخبار فقط جهت عرض اندام به حریف است .

حالا چه واحدی باید جلوی این شایعات را بگیرد و دانشگاه علوم پزشکی را که قطب سلامت استان است را از اینگونه جناح بازی های سیاسی دور کند ، خب ! معلوم است روابط عمومی دانشگاه و یا مشاور رسانه ای دکتر یوسف زاده.اصلا چرا روابط عمومی دانشگاه با رسانه های استان در ارتباط نبوده که آن ها بودند مصاحبه بکنند و یا اخبار صحیح را از منبع مربوطه بخواهند این خودش جای بحث دارد.اینگونه است که هیچ دستگاهی به اندازه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در استان محل شایعات و زد و بندهای سیاسی و رسانه ای واقع نمی شود. گفته شده فلان بیمارستان خصوصی در استان معرض ورشکستگی بوده و البته انواع اتهامات پیرامون ریاست پیشین آن مطرح است ،ولی چون این مرکز روابط رسانه ای قوی دارد و البته یکدست عمل می کند این شایعات هرگز نتوانسته این بیمارستان را به حاشیه ببرد و اخبار مربوط به مشکلات مالی این بیمارستان در حد شایعه باقی مانده است.ولی در دانشگاه علوم پزشکی امکان تسری هر گونه شایعه ای هست.

یکسال قبل بود که شنیده شد فلان نماینده به اصطلاح اصلاح طلب و زبان آور استان رفته است دانشگاه و فشار آورده که ” عزل فلانی خط قرمز من است و اگر این کار صورت بگیرد دانشگاه را به توبره می کشم.”! اصلا کار لابی با این نمایندگان که هر کدام سهمی را در دانشگاه مطالبه می کنند با کیست ؟اصلا چرا در استانی که ما دو نماینده در کمیسیون بهداشت مجلس داریم باید دانشگاه با کسری بودجه و‌اعتبار دست و‌پنجه نرم کند؟ این وظیفه مشاوران رسانه ای ریاست دانشگاه و روابط عمومی دانشگاه است که این روابط را برقرار کند و البته به نمایندگان تفهیم کند که دانشگاه سهم سیاسی حوزه انتخابیه آنها نیست.خب ! از مدیری که تنها سابقه وی مدیریت روابط عمومی یک بیمارستان بوده و فاقد ارتباط و لابی های لازم با رسانه ها ،نمایندگان مجلس و کمیسیون های مربوطه و استانداری و سازمان برنامه و‌بودجه و سازمان های همسویی مانند تامین اجتماعی و غیره است چه انتظاری می توان داشت؟ مدیر روابط عمومی که خود مولف نیست و نمی تواند یک جلسه حرفه ای را با مطبوعات بگذراند و تاکنون‌یک مقاله یا یک یادداشت ساده از وی در مورد مسائل مربوطه به دانشگاه( حالا نمی خواهم بگویم مسائل استان و کشور که باید باشد ) از وی منتشر نشده است.کار رسانه ای و روابط عمومی دانشگاه را که نمی توان با چسباندن کاغذ دیواری و اعلامیه و پرده تبریک و‌تسلیت روی دیوارهای یک بیمارستان مقایسه کرد.

انگلیسی ها می‌گویند: «دولت انگلیس در هر کشور دو سفیر دارد، یکی سفیر حکومت و یکی خبرنگار گاردین و چه بسا در بسیاری موارد نظر خبرنگار گاردین بر نظر سفیر ترجیح داده می‌شود.» این جمله انگلیسی‌ها به این خاطر است که آن ها عمیقا باور دارند مطبوعات کتاب مقدس دموکراسی است.و روابط عمومی ها هم یکی از مصادیق رسانه ها می باشند.و‌مدیر روابط عمومی دستگاه عریض و طویلی مانند دانشگاه علوم پزشکی گیلان خودش باید یک رییس قابل در کنار سایر معاونین دانشگاه باشد.

هگل می گفت :” عبادت انسان مدرن خواندن روزنامه ی صبح است ” و این اهمیت جایگاه رسانه را در دنیای مدرن نشان می دهد بطوریکه از لنین نقل کرده اند که گفته بود :” به من یک روزنامه بدهید با آن انقلاب می کنم.”! .شما ببینید دانشگاه علوم پزشکی گیلان و واحدهای بیمارستانی آن تا چه اندازه با مشکل بیمه ها دست و‌ پنجه نرم می کنند و بیمه های پایه از بازپرداخت دیون خود به دانشگاه شانه خالی کرده و در بهترین وجه پیشنهاد ارائه اوراق بجای بدهی های خود به بیمارستان ها را می دهند.

این وظیفه روابط عمومی دانشگاه بوده که اطلاعات مربوط به کارشکنی بیمه ها در مورد بازپرداخت بدهی های خود به بیمارستان ها را از معاونت درمان اخذ و رسانه ای نماید تا مردم بدانند این عدم همکاری بیمه ها تا چه حد بر ارائه خدمات با کیفیت به آنها موثر است .روابط عمومی که این اطلاعات را افشا نمی کند گرگ بی دندان است ،خودش محل لابی های مافیایی است و‌یا در بهترین وجه یک واحد خنثی است که وظیفه خود را فراموش کرده است.

«اسلحه‌ها بی‌طرف هستند و این به ما بستگی دارد که چطور از آنها استفاده کنیم» این را لیلیا گرین، استاد ارتباطات و رسانه گفته است .حالا همین حرف را باید در مورد رسانه ها زد.اگر دستگاهی دلش به حال خودش نسوزد باید منتظر باشد در نبود یک روابط عمومی قوی روز به روز هزینه بر فایده اش بیش تر شود و رسانه ها بمثابه یک اسلحه بد بسراغش بیایند.

امروز یادداشتی کوتاه از علی دادخواه با نام ” نخست کلمه بود”! در چند رسانه استانی منتشر شده بود .مشخص بود نویسنده با قلم حرفه ای می خواهد اشتباه وزیر بهداشت را در بکار بردن کلمات محاوره ای غلط توجیح کند ولی انصافا منطق قابل اعتنایی بکار برده بود.خب ! این خودش یک هنر است که مسائلی را که همه یک جور می بینند یکی بیاید طور دیگری تعبیر کند و دریچه ای تازه مقابل خواننده بگشاید.و این شدنی نیست مگر آنکه ما فلسفه زبان را بشناسیم و بدانیم این کلمات هستند که ما را خلق می کنند( ارجاع و امانت از همان یادداشت) و گرنه همه ما گرفتار روزمره گی و کلیشه می شویم و اینگونه است که بازار شایعات و پشت هم اندازی ها داغ می شود.بلای روابط عمومی و ضعف مدیران در ارتباط حرفه ای با رسانه ها و مردم مختص دانشگاه علوم پزشکی گیلان نبوده و نیست .این کمبود را شما در نحوه واکنش های امثال وزیر بهداشت هم می بینید و یا فلان نماینده مجلس .اینها را باید روابط عمومی های کاربلد و‌ مشاوران رسانه ای مولف حل کنند که در کشور ما متاسفانه اهمیت آن ها درک نشده است.ولی امید است. دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این زمینه تجدید نظری کرده و سیاست های تازه ای اتخاذ کند.نادیده گرفتن صورت مسئله هرگز آنرا پاک نخواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.