اختصاصی/ رضا رسولی: رانش زباله در سراوان برای اولین بار نیست/ عده ای با ابزار رسانه اتفاق سراوان را بزرگ جلوه داده اند


اختصاصی/ رضا رسولی: رانش زباله در سراوان برای اولین بار نیست/ عده ای با ابزار رسانه اتفاق سراوان را بزرگ جلوه داده اند
تاریخ درج خبر : ۰۴ آبان ۱۳۹۶  

گیلان تایمز:

مهندس رضا رسولی عضو شورای شهر رشت و رئیس کمیسیون عمرانی شورا در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تشریح اوضاع سراوان و راهکارهای شورا برای مقابله با این مشکل؛ درباره تغییراتی در پروژه های بی آر تی و پیاده راه فرهنگی رشت سخن گفت، مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

گیلان تایمز: بسم الله الرحمن الرحیم در خدمت جناب آقای مهندس رسولی عضو شورای شهر رشت هستیم؛ به عنوان سوال اول شورای شهر و شهرداری رشت برای مسئله رانش زباله و دپوی بیش از حد زباله در سراوان چه راهکاری اندیشیده است؟

رسولی: با عرض سلام و خسته نباشید خدمت حضرتعالی، ما جلسات مداومی برگزار کرده ایم و علاوه بر جلساتی که به طور مشترک با کمیسیون بهداشت داشتیم کمیسیون بهداشت هم جلسات مجزایی برای بررسی این موضوع برگزار کرده است، این مشکل به لحاظ فنی کاملا بررسی شده و راهکارهایی برای رفع این مشکل اندیشیده شد. البته بحث رانش زباله در سراوان بحث تازه ای نیستو متاسفانه ما در هر دوره ای شاهد چنین اتفاقی در سراوان بودیم؛ رانش به لحاظ فنی در هر ساختاری که دپویی اتفاق بیفتد چه خاک باشد و چه زباله، وقتی ارتفاع آن از یک حدی بالاتر می رود و شیب مناسب پایداری آن لحاظ نمی شود دپو مستعد به رانش است. اتفاقی که در لندفیل سراوان افتاد همین بود، دفن بیش از حد زباله که نهایتا منجرب ارتفاع بیش از حد دپو و بهم خوردن شیب زباله و نهایتا منجرب رانش گردید و این مسئله برای اولین بار نیست که اتفاق افتاده و لی اینبار ابعاد رسانه ای بیشتری پیدا کرده و ما هم استقبال می کنیم که این واقعیت ها به طور شفاف بیان شود که ما هم بتوانیم سریعتر رفعش کنیم.

عضو شورای شهر رشت افزود: زمانی که ما مشغول بررسی بودیم که مقصر این بحران چه کسی است به این نتیجه رسیدیم که همه ما یعنی همه اعضای تصمیم گیرنده و تعیین کننده و حتی دولت تقصیر کار است. در اختیار گذاشتن محل دفن زباله با دولت است (طبق ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند) و دولت هم سراوان را در اختیار ما گذاشت.

وی افزود: فضای کار در سراوان فضای محدودی است و به نظر می رسد که ما بسیار فراتر رفتیم و سازمان پسماند ما چاره ای به جز دفن کردن زباله در سراوان نداشتند. سال گذشته در شورای چهارم برای رفع مشکل سراوان یک کپسول بهداشتی مصوب شد و این مسئله به علت اینکه سقف بودجه آن نصف باقی ماند و کیفیت لازم را نداشت خیلی مورد استفاده قرار نگرفت. پروژه بهسازی در سراوان آغاز گردید که کار بسیار خوب و درستی است و این پروژه باید هر چه سریعتر و موثرتر ادامه پیدا کند، اما به علت هم زمانی دفن و بهره برداری از پروژه یعنی دوشرکت یکی مجری پروژه بهسازی و دیگری بهره بردار مدفن زباله که کار دفن زباله را انجام می دادند به طور همزمان بود متاسفانه این پروژه هم نصف ماند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت در ادامه گفت: بحث مهم دیگری که وجود دارد این است که آیا شهرداری رشت باید به تنهایی بار تامین لندفیل سراوان را به عهده بگیرد؟ خیر، به این خاطر که شهرداری رشت تنها بهره بردار این لندفیل نیست؛ بنابراین اگر  در فضای نظارتی کار پیشبردی ما گشتن به دنبال مقصر باشد این مسئله کمکی به ما نمی کند و فقط وقت را از ما می گیرد، در این مسئله همه اجزا به اندازه ی خودشان مقصر هستند.

رسولی ادامه داد: دولت یازدهم برای اولین بار در تاریخ گیلان کار موثری در حوزه پسماند و سراوان انجام دادند، تا پیش از این هیچ فعالیتی در راستای ایمن سازی سراوان صورت نگرفته بود و در شورای چهارم و دولت یازدهم کارهای موثری صورت گرفت. بحث زباله سوز در حال پیگیری است و بعد از ارائه برنامه های محیط زیستی توسط مجری احتمالیش (چون محیط زیست طرح را تایید نمی کرد) به  سمتی می رویم که برنامه های راهبردی که جز اهداف ما بود را اجرایی کنیم، طبیعتا امروز در اجرای این پروژه مشکلاتی وجود دارد و متاسفانه مجددا تاکید می کنم متاسفانه  به این علت که سازمان پسماند ما مجبور است زباله ها را در محل اجرای پروژه دفن کند کار با اختلال روبرو شده است.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا افزود: سازمان پسماند ما بار ۱۰ شهر و و حدود ۵۰ بخش را به دوش می کشد، ما باید به یک ساز و کار خیلی فوری و موثری برسیم و نگاه ما این است که بهسازی سراوان باید هر چه سریعتر ادامه پیدا کند و برای یک بازه سه ماه محل دفن زباله باید تغییر کند و در طول این سه با تغییراتی که در برنامه مشاور اتفاق افتاده ادامه دفن زباله در لندفیل سراوان باید تکلیفش مشخص شود. مشاور ما هم دانشگاه گیلان است که تصور من این است که بهترین مشاور را انتخاب کرده ایم.

رسولی در ادامه گفت: یک مسئله کلیدی که وجود دارد این است که ما برای از بین رفتن تداخل در کارها بین مجری بهسازی لندفیل و بهره بردار پروژه با توافقی که با رئیس سازمان پسماند، مدیریت پسماند استان، معاونت عمرانی شهرداری و مجموعه همکارانمان در شورا اتفاق افتاد فقط مجری بهسازی در لندفیل کار خواهد کرد و با از بین بردن این اشتباه معاونت عمرانی و سازمان پسماند شهرداری رشت که با تعدد بهره بردار و ذی نفع در بحث سراوان باعث ایجاد اختلالاتی در بین کارها شده بودند کارها با سرعت بسیار بیشتری پیشرفت کندو من معتقدم که این مسئله باعث می شود ما فضای متفاوتی را در سراوان شاهد باشیم.

 

گیلان تایمز: شهردار رشت اعلام کردند که در طرح بی آر تی و پیاده راه فرهنگی بازنگری صورت خواهد گرفت، این امکان وجود دارد که با بازنگری این پروژه ها به حالت اولیه باز گردد؟

رسولی: در اجرای هر پروژه مواردی وجود دارد و به نظر می رسد در اجرای این پروژه ها نواقص و دغدغه هایی وجود داشته که این دغدغه ها، نگرانی ها و تهدیدها در حال بررسی است. البته درباره این مسئله که این پروژه ها به حالت اولیه باز می گردد یا تغییراتی در آن صورت خواهد گرفت باید عرض کنم که با اعمال تغییراتی پروژه ها به قوت خ.دش باقی خواهد ماند و ما به شدت سعی می کنیم این تغییرات هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و منظور شهردار رشت از بازنگری این است که امکان دارد تغییراتی در ساختار پیاده راه و بی آر تی صورت بگیرد و من بعید می دانم که این پروژه ها به صورت مبنایی تغییر کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت افزود: بعد از اجرای هر پروژه حتما باید بازنگری در آن صورت بگیرد چون نگاه یک نگاه مهندسی است.

گیلان تایمز: سپاس بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

پربازدید ترین ها

آخرین اخبار