چاقی بیماریست حتی در کودکان


چاقی بیماریست حتی در کودکان
تاریخ درج خبر : ۲۲ دی ۱۳۹۶  

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان اینکه چاقی در سنین کودکی می‌تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود،گفت:۴۰-۹۰درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد.

به گزارش گیلان تایمز، مریم اسدی  با اشاره به آغاز مناسبت «بسیج ملی تغذیه سالم»از ۱۵لغایت ۳۰دی ماه،اظهار کرد:شعار امسال« بسیج ملی تغذیه سالم» چاقی یا سلامتی،انتخاب با شما است.

وی افزود: هدف از بسیج ملی تغذیه سالم در کشور،فرهنگسازی برای ترویج تغذیه سالم و توجه دادن مردم به این نکته است که باید برای حفظ سلامت خود،نکات تغذیه‌ای خود را رعایت کنند.

اسدی با بیان اینکه چاقی و کنترل اضافه وزن مورد تاکید بسیج ملی تغذیه سالم امسال است،خاطرنشان کرد:امروزه چاقی دوران کودکی و نوجوان به صورت یک مشکل سلامت همگانی در آمده است و به سرعت رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه چاقی در سنین کودکی می‌تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود،گفت:۴۰-۹۰درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد.با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می‌توان از چاقی بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس تغذیه به پیامدهای اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد:دیابت،بیماری‌های قلبی و عروقی،سکته،اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب و انواع سرطان از جمله این پیامدها است.

وی با بیان اینکه علت اصلی اضافه وزن و جاقی در دوران کودکی و نوجوانی عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.گفت: تغییر الگوی غذایی و بی‌تحرکی از عوامل مرتبط در عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.

اسدی متذکر شد: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذاهای پرانژی و ناسالم که دارای چربی و قند و ویتامین،مواد معدنی کم هستند،تغییر کرده است و این در حالیست که مصرف  فست فودها،نوشابه‌های گازدار،مواد قندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد:با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است.ساعات طولانی تماشای تلویزیون،بازی‌های کامپیوتری،استفاده از تبلت و کامپیوتر موجب می‌شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.مصرف انواع تنقلات چرب،شور و شیرین در این مواقع خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می‌کند.

اسدی به نکاتی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: همواره سعی شود مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی خانواده را کاهش دهید و افراد خانواده را تشویق به مصرف صحبانه کنید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پایان مصرف میان وعده‌های سالم نظیر میوه و سبزی، غلات کامل و آجیل را برای مصرف فرزندان در مدرسه مناسب دانست و عنوان کرد: کودکان را به خوردن میوه‌ها با تزیین متنوع ترغیب کنید.به جای سس‌های چرب مثل مایونز می‌توان در منزل با استفاده از ماست و سبزی‌های خشک شده معطر،روغن زیتون،آب لیموی تازه و…سس خوشمزه برای کودکان تهیه کرد.

اسدی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان از شیرینی و شکلات،پیتزا و سایر فست‌فودهابه عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نشود،ابراز کرد:‌کودکان گمان می‌کنند این خوراکی‌ها بهتر از سایر غذاها است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پایان با بیان اینکه کودکان باید روزانه حداقل ۶۰دقیقه فعالیت بدنی و تحرک داشته باشند،اظهار کرد:کودکان نباید بیشتر از ۱۲۰دقیقه در روز را صرف سرگرمی‌های بی‌تحرک مانند تماشای تلویزیون و..کنند.

پربازدید ترین ها

آخرین اخبار